Sayfalar

23 Ekim 2012 Salı

Kitap Okuma Nasıl Alışkanlık Olur?


Kitap Okuma Nasıl Alışkanlık Olur?

Bir çok okuyucumuzun ortak bir sorusu aynı sorun etrafında birleşiyor. Diyorlar ki “Hocam inanın kitap okumayı çok istiyorum ama ya kitabı elime alamıyorum ya da başlıyorum ama bitiremiyorum. Kütüphanem başlayıp da bitiremediğim kitaplarla dolu. Kitap okumayı çok istiyorum ama okuyamıyorum.”
Ne olacak bizim halimiz? Kimilerimiz kitap okumanın önemini dahi tam anlayamamışken kimilerimiz de bunun farkına varmış ancak bir türlü istediğimiz ölçüde kitap okuyamıyoruz.
Kitap okuma merak işidir. Merak olmadan okuma olmaz. Bir kitap temel olarak iki nedenden dolayı alınır ve okunmaya başlanır. Biri; “ Ben kitap okumam lazım, bu benim için çok önemli” düşüncesidir ki bu düşünceyi ikinci neden olan “Merak” takip etmezse işe yaramaz. “merak” tek başına okutturur. Ama “okumam lazım çünkü…” düşüncesi tek başına bir kitabı okutturmaz.
Merak eden insan okur. Bu konuda şu kişi ne demiş? Peki onun karşılığında diğeri ne demiş? Şu yazar bu konuyu nasıl ele almış vs. Okuyucu irdeleyerek ve gerçekten kitabın içindeki dünyaya girerek kitap okursa, değil zorla okumak, kendini okumaktan alıkoyamaz.
Hepinizin malumu “ağaç yaşken eğilir” diye boşa söylememişler. Çocuklar önce yataklarında anne babalarının onlara okudukları masallarla, sonra okullarda okudukları hikayelerle kitap dünyası ile tanışırlar. Bu yıllar kesinlikle ihmale gelmez. Çünkü okuma alışkanlığının temelleri bu yıllarda atılır. Okula gitmeyen çocuğa evde mutlaka masallar ve hikayeler okunmalı. Çocuk okul çağına geldiğinde ise ailece kitap okunan özel bir zaman belirlenmeli ve o zaman içinde tüm aile fertleri kitap okumalıdır. Bir anne veya baba düşünün ki elinde kumanda televizyonda zapping yaparken bir taraftan da çocuğuna “Hadi bakalım al eline kitabı doğru odana” desin. Sizce böyle bir ebeveynin yaptırım gücü veya inandırıcılığı ne kadar olabilir ki?
Aile içinde belirlenecek böyle bir zaman hem çocukların ve hem de büyüklerin kitap okuma alışkanlıklarını pekiştirecektir. Kitap okuma için belirlenen süre bittiğinde her aile bireyi kendi okuduklarının ilginç ve orijinal yanlarını diğer aile fertleriyle paylaşmalıdır. Bu davranış hem aile içindeki “biz” duygusunun pekişmesini sağlayacak ve hem de aile fertlerinin kitaba olan meraklarının artmasını sağlayacaktır.
Kitap dünyasını keşfetmeniz ve bu güzellikten mahrum kalmamanız ümidiyle…

Hakan METAN
Psikolog

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder